Představovat palírnu Foursquare, její rumy a rumového génia Richarda Seala není lehké. Ne proto, že by nebylo co říct respektive napsat. Ale proto, že už toho bylo řečeno mnoho. Dnes hodnotím své dojmy z ročníkového rumu Foursuqare 2009. Tak mne napadá, že bychom se mohli podívat retrospektivně na první ročníkový rum - Foursquare 1998. A trošku si je srovnat alespoň po technologické stránce. Proč jen po technologické a ne chuťové? Přečtěte si článek "10letý rum v přepočtu za 95 000 Kč, proč ne?" a snad pochopíte, že takový rozpočet bohužel nemám.
Vzorek můžete koupit zde: DramRoom tasting sample 40 ml 60% Foursquare 2009
Jak napadlo R. Seala vyrábět ročníkové rumy?
Richard říká, že inspirací mu bylo vinařství. V alkoholovém průmyslu je ve většině případů žádoucí, aby produkt chutnal každý rok stejně, i když je vyroben z nových zásob. A právě ročníkové rumy umožňují znázornit rozdílnost jednotlivých ročníků.
První ročníkový rum Foursquare je z roku 1998. Druhý Richard vytvořil až o 6 let později tedy v roce 2004. Tato časová mezera znázorňuje vývoj nejen samotné destilerie, ale také posun rumové komunity vpřed. Ročník 1998 má pouhých 40 % objemu alkoholu, proč? V době, kdy tento ročník přišel na trh, vládla rumovému světu jemná chuť. Standartní bylo plnit rum o síle 37,5 % s nepříliš výrazným charakterem. Uhlazený jemný a sladký rum byl ideálem. I proto je 1998 ze 100 % vyrobena kolonovou destilací, jelikož destilační kotlík by do rumu přenesl větší charakter a komplexnost. A na to nebyla rumová komunita ještě připravena. Posun v před znázorňuje ročník 2004 v kombinaci výroby s destilační kolonou použití i destilačního kotlíku a také nalahvován o síle alkoholu 59 %.
Charakter ročníku 1998 a 2004 je diametrálně odlišný. Je to doslova srovnání dvou rozdílných období. Další ročníky již nemají tak skokové rozdíly jako tyto první dva. Tudíž dnes srovnávaná 2009 je chuťovým profilem daleko blíže ke 2004 než k 1998.
Foursquare 2009
Foursquare 2009 je 17. rum v pořadí ze série Exceptional Cask Selection (ECS). A 6. v pořadí z ročníkových rumů vydaných samostatně pod hlavičkou Foursquare (1998, 2004, 2005, 2007, 2008). Ročník 2006 byl vydán v kooperaci s italskou společností Velier. Celkově ho bylo vydáno 30 000 ks pro celý svět (16 000 ks USA, 14 000 ks Evropa).
Mé hodnocení:
Síla alkoholu 60% je ve skleničce ihned po nalití cítit. Doporučuji ponechat rum chvíli odstát. Po čase se krásně otevře a rozvoní. Vystoupí tóny povidel, ostružin, černých malin, lesního ovoce a to vše zaobaluje sladké aroma. Pokud před tímto rumem nepoužijete nějaký jiný na rozlihování - přípravu úst a jazyka na silný alkohol, očekávejte, že první napití bude poměrně štiplavé a ostré. Jazyk si poměrně brzy zvykne na silnější alkohol a pak teprve začne to pravé ochutnávání. Ač rum není ničím „doumělkovaný“, tak jako bych byl extrakt sladké šťávy, která má pořádné grády. Je to samozřejmě úplně jiný typ sladkého aroma, než je například v Legendariu apod., kde se opravdu jedná o sladký cukrový sirup. Foursquare zanechává poměrně dlouhou dochuť. Stále pro mne přetrvává sladký dojem v kombinaci s hřejivým zázvorem.
Bohužel z řady ECS se v posledních letech stala investiční, někdy až překupnická záležitost. To rozhodně značce Foursquare nepomáhá a všeobecně rumu také ne. Je tu přeci hlavně od toho, aby se pil. Věrní konzumenti značky jsou naštvaní, že rum nemohou sehnat v dostatečném množství za rozumné peníze. Sběratelé, kteří kupují až z druhé ruky, jsou také naštvaní, protože musí přeplácet překupníky. A nejspíše většina lahví skončí někde schovaná ve skříni nebo ve sklepě. Nakonec člověk ani třeba neochutná. Je to za mne škoda.
Je výborné, že DramRoom umožňuje ochutnávku i těchto „investičních“ lahvích a nenechávají si je někde na skladě. Tohle je rum, který je na běžné pití prostě výborný. Má svůj balanc, je komplexní. Je přesně tak akorát.